Situace kolem koronaviru Covid-19, spojená s omezením pohybu a celostátní karanténou, vedla k řadě výpadků internetových i mobilních služeb. Z jakého důvodu k nim docházelo, jak poskytovatelé zvládali velký nápor uživatelů a proč se služeb Nej.cz problémy netýkaly?
Koronavirus kompletně změnil způsob konzumace internetového obsahu, sledování IPTV i kabelové televize. Během několika dní internetový provoz mnohonásobně vzrostl: lidé se zdržovali především doma, potřebovali se informovat nebo se chtěli bavit. Víc než dřív tak sledovali zpravodajské přenosy, živá vysílání, filmy a další streamovaný obsah.
V březnu Česká republika přistoupila, podobně jako jiné státy, k nařízení celostátní karantény. Tím se výrazně změnil život mnoha lidem, kteří najednou pracovali z domova nebo se ocitli bez práce. Rostla konzumace televizního a internetového obsahu. Nápor na síť byl najednou obrovský a plynul z vysokého provozu, využívání streamingových služeb nebo například videokonferenčních nástrojů.
Omezení následovalo omezení: s uzavřením vzdělávacích institucí přecházely některé školy na výuku online. Ostatní děti trávily spoustu času u telefonu, počítače nebo televize. Daleko více se i telefonovalo, což mělo za následky výpadky telefonních sítí.
Síťová infrastruktura v České republice jako celek zatím není na podobné situace připravena. Úsek po úseku poskytovatelé přechází na optiku a snaží se zkvalitňovat své služby tak, aby bylo připojení k internetu stabilnější a dosahovalo vyšších rychlostí. Postupně se navíc upřednostňují moderní optické kabely a síťové prvky se také neustále vyvíjí.
Nikdo ale dopředu nepočítal s tak extrémním skokovým nárůstem objemů přenášených dat. Hlavně menší poskytovatelé s méně kvalitní infrastrukturou proto nezvládali obsloužit náhlý nápor uživatelů a potýkali se s výpadky. Špička se z víkendů a večerů přesunula i do brzkých ranních hodin všedních dní.
Televize, internet a ostatní infrastruktura přitom v krizových chvílích patří k nejdůležitějším infomačním kanálům. Její – byť jen chvilková – nedostupnost tak může být opravdu problematická.
Některé internetové televize také zápasily s potížemi. Páteřní prvky byly přetížené, a především menší poskytovatelé řešili nedostupnost IPTV a dalších služeb. Spousta poskytovatelů streamovaných dat musela dočasně přepnout na nižší kvalitu obsahu, aby ulevili datovým sítím. Standardem se tak na přechodnou dobu zase stalo SD rozlišení.
Uživatelé IPTV, kabelové televize a internetového připojení od Nej.cz tyto problémy neměli. Nej.cz už totiž má vlastní 100Gb páteřní linky, které i tento obrovský nápor ustály s přehledem.
Během koronavirové krize a celostátní karantény se ukázalo, že Nej.cz je dobře připraveno i na takto extrémní situaci, spojenou s obrovským zájmem uživatelů, a bez problémů ji zvládne – především díky kvalitní infrastruktuře a ostatnímu vybavení.
Zkombinujte si libovolný internetový tarif s naší TV nabídkou a ušetřete! Nově nabízíme také NejTV (IPTV, nelineární služby). U balíčku 3v1 můžete navíc využít i velice výhodné volání v ceně, je to jen na Vás. Při kombinaci různých služeb u nás vždy ušetříte.
Vytvoříte-li objednávku za více než 250 Kč, nebudete platit za pronájem settopboxu. Přihoďte ještě něco do košíku a získáte ho zdarma. Co třeba zkusit balíček s programy, které v základní nabídce nenajdete?
Do objednávky jste si přidali kombinaci služeb 3v1 (iternet + televize + telefon) a balíček NejTV (internet + modem + NejTV). Celková cena objednávky Vám bude snížena automaticky zákaznickým centrem.
Službu NejTV lze objednat pouze v balíčku s internetem o vámi vybrané rychlosti. Ve Vaší objednávce jsme tedy upravili rychlost intrnetu podle vybraného balíčku NejTV.
Do objednávky jste přidali telefon v kombinaci s internetem. Pro správné dokončení objednávky si prosím vyberte z nabídky internetového připojení.
Do objednávky jste přidali telefon v kombinaci s televizní nabídkou. Pro správné dokončení objednávky si prosím vyberte z nabídky televizních služeb.
Službu nemáte aktivovanou, prosím přejděte do Nastavení služeb TV - NejTV.